Heel leuk zo’n contract, en dan?
Met het terugsturen van het getekende contract wist ik dat mijn boek er echt ging komen. En vanaf dat moment kwam alles in een stroomversnelling. De tijd van dromerig voor me uit staren boven mijn manuscript was voorbij. Tijd voor actie, tsjakka!
Ik had bedacht dat het wel leuk zou zijn als mijn boek nog voor Valentijnsdag uit zou kunnen komen. Dit hield in dat ik een week na het tekenen van mijn contract de definitieve versie van mijn manuscript moest aanleveren. Even aanpoten dus om met een stofkam alle foutjes en dingen die nog net iets mooier gezegd konden worden op te sporen en aan te passen. Op sommige momenten kon ik echt even geen Ewout en Michelle meer zien! Maar het lukte me om op een gegeven moment op de verzend-button te drukken.
In productie
Vanaf dat moment was mijn boek ‘in productie.’ Wat moet je je daar precies bij voorstellen? Boekscout hanteert een strak format voor aanlevering en productie, dat voor iedereen hetzelfde is en dat voornamelijk verloopt via hun portal. Dus heel veel persoonlijke aandacht moet je niet verwachten. Wanneer je vragen stelt, krijg je wel netjes binnen één à twee werkdagen antwoord. Je moet ook zelf alles aanleveren: achterflaptekst, boekfragment, biografie en portretfoto. Voor je coverfoto kun je gebruik maken van een stockfoto-bibliotheek of je kunt een eigen ontwerp aanleveren. De deadlines worden in overleg vastgesteld en daarna worden beide partijen geacht zich eraan te houden. Dit zorgt ervoor dat je boek zo snel mogelijk gerealiseerd wordt.
Kortom het is productiedraaien en je moet er zelf veel voor doen, maar dan krijg je wel de kans om een professioneel ogend boek uit te brengen, zonder dat je daar zelf een cent voor neer hoeft tellen.
Kom uit je bubbel!
Dat ik straks mijn boek in handen heb, wil niet zeggen dat mensen het ook gaan kopen en lezen. Voordat Boekscout auteurs een contract aanbiedt, moet de schrijver eerst antwoord geven op twee vragen: zie je de waarde van je werk? En: neem je de ambassadeursrol op je?
Die eerste vraag vond ik wel heel mooi, een beetje gek ook om te beantwoorden. Het dwingt je als schrijver om uit te spreken dat je vindt dat jouw boek er mag zijn en dat je er 100% achter staat. Tijd om uit je schrijversbubbel te komen en de hele wereld kennis te laten maken met jouw boek!
Dat was voor mij nog wel een dingetje. De hele familie- en kennissenkring natuurlijk blij dat eindelijk je boek, waarvan ze eigenlijk nog niet precies weten waar het over gaat, uitgegeven wordt, en dat het dan een stuk erotischer blijkt te zijn dan ze gedacht hadden, ook omdat ik daar een beetje vaag over gebleven was. Tja, een voorproefje van de uiteenlopende reacties die expliciete erotiek wel vaker oproept.
Promotie enzo
Boekscout zorgt dat je boek beschikbaar komt via de gebruikelijke verkoopkanalen. Ook sturen ze op de dag van verschijnen een persbericht uit naar de gangbare media (hiervoor kun je zelf ook extra e-mail adressen aanleveren). Daarnaast ben je als schrijver verplicht een lijst met veertig e-mail adressen aan te leveren van vrienden, bekenden en geïnteresseerden die bij het verschijnen van je boek een promotiemail ontvangen. De marketingafdeling van Boekscout zorgt dat alle mailingen zijn opgemaakt in de stijl van je boek. Ze zorgen ook voor bestanden waarmee je promotiematerialen kunt laten printen (boekenleggers, flyers en dergelijke).
Dit betekent echter niet dat je boek ook in de boekwinkel komt te liggen. De promotie van je boek moet je als schrijver grotendeels zelf doen. Boekscout ondersteunt wel met tips, bijvoorbeeld een stappenplan om een boekwinkel te benaderen en met het boekje: Boekpromotie, de praktijk.
Ideeën voor leuke marketingactiviteiten genoeg, maar het kostenplaatje gooit toch een beetje roet in het eten. Bij een gemiddelde roman (qua dikte en prijs) kun je grofweg zeggen dat het bedrag dat een schrijver daadwerkelijk overhoudt aan de verkoop van één boek (online of via de boekhandel) één tot anderhalve euro is. Je kunt je eigen boek tegen gereduceerd tarief inkopen, maar voor één boek dat je weggeeft, bijvoorbeeld voor een recensie of een leuke win-actie op social media, moet je toch weer zo’n tien boeken verkopen, wil je er zelf niet op toe leggen. Als je je boek rechtstreeks verkoopt aan lezers verdien je trouwens meer, omdat de boekhandelskorting er dan niet vanaf gaat. Maar het bereik binnen het informele verkoopcircuit is natuurlijk niet zo groot en bijvoorbeeld een stand huren op een evenement om je boek te verkopen brengt ook weer kosten met zich mee.
Waar wil ik kosten voor maken en hoeveel? En wat verwacht ik ervoor terug te krijgen? Welke promotieactiviteiten liggen me en van welke lig ik ’s avonds wakker? Ik wil best tijd, enthousiasme en (wat) geld investeren in mijn boekpromotie, Boekscout heeft ook geïnvesteerd in de productie van mijn boek. Maar ik wil wel een plan hebben en me focussen op de juiste dingen. Daar ga ik de komende periode mee aan de slag.
Geef een reactie