Monica Roos

Schrijfster van romantische erotiek (meestal)

Liefde of Luchtkasteel? De dag waarvan je (niet) wist (maar wel hoopte) dat hij zou komen

Mijn vorige blogpost eindigde ik met de mededeling dat ik ging proberen een uitgever te vinden voor Liefde of Luchtkasteel?. De lange stilte die hierop volgde deed jullie vast al vermoeden dat dit niet van een leien dakje ging. Om in achtbaantermen te blijven: mijn zoektocht leek erg op een ritje in de Vogel Rok van de Efteling: een ijzingwekkende duikvlucht in complete duisternis.

Het zwarte gat dat uitgever heet
Vol goede moed ging ik aan de slag. Ik had natuurlijk wel gehoord van andere (beginnende) schrijvers hoe lastig het is om onder de aandacht te komen bij een uitgever, maar ja, die hebben niet zo’n leuk boek geschreven als ik ( 🙂 enige eigenwijsheid is ook mij niet vreemd).
Enfin, een dik jaar en diverse realiteitschecks later was het me wel duidelijk: je manuscript opsturen naar een uitgever is alsof je het in een zwart gat schiet. Je hebt geen enkel idee wat er daarna mee gebeurt.
Geen bericht is goed bericht, in elk geval geen afwijzing, dacht ik in het begin nog, maar toen de doodse stilte aan de andere kant steeds langer duurde, begon ik toch te twijfelen. Is het zo slecht? Ligt het aan de erotiek? Ik had overal aan gedacht: uitgevers geselecteerd die ook echt bij mijn boek zouden kunnen passen, een goede synopsis gemaakt en een pakkende aanbiedingsbrief met een vlotte pitch. Waarom reageerde er dan niemand?
Een bevriende schrijver vertelde me over de slush pile die veel uitgevers hebben. Toen zakte de moed me wel even in de schoenen.

Licht aan het eind van de tunnel
Wat nu? Opgeven? Ik hoef niet rijk te worden van schrijven, maar het idee om mijn eigen boek in handen te hebben, te kunnen ruiken, en dat anderen het kunnen lezen om er plezier aan te beleven, wilde ik nog niet laten varen. Tijd dus voor een andere aanpak.
Op forums voor schrijvers las ik over andere opties om je boek uit te geven. Uitgeven in eigen beheer bijvoorbeeld. Voordeel hiervan is dat je alles zelf in de hand hebt en dat alle opbrengsten voor jou zijn. Nadeel is dat je zelf aanzienlijk moet investeren en ook zelf alles moet regelen als je wilt dat je boek via de gebruikelijke verkoopkanalen beschikbaar komt. Dit is lastig als je geen ervaring hebt met het uitgeven van een boek.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij Uitgeverij BoekScout. Ze bestaan al 20 jaar, maar noemen zich een ‘nieuwe uitgeverij’ (als tegenhanger van traditionele uitgeverijen). Zij hebben een ander verdienmodel. Waar traditionele uitgeverijen hun geld verdienen met het uitgeven van minder titels in grotere oplages, verdienen nieuwe uitgevers hun geld met het uitgeven van veel titels volgens het ‘printing on demand’ principe. Uitgaves van de grote uitgeverijen worden offset gedrukt in een bepaalde oplage (bijvoorbeeld 500 of 1000 exemplaren) in verband met de kosten. Om niet met ongewenste voorraden te blijven zitten, selecteren ze hun uitgaves dan ook op de zekerheid dat deze oplage wordt verkocht. Dat is in het nadeel van beginnende schrijvers die nog geen vast lezerspubliek hebben opgebouwd.
Uitgeverijen als BoekScout laten hun boeken printen, dit is even duur voor 1 exemplaar als voor 1000 exemplaren en de kwaliteit is gewoon goed. Ze laten een boek dus pas printen op het moment dat het ook daadwerkelijk besteld is. Geen ongewenste voorraden en minder kostenrisico’s. En hoe meer nieuwe titels hoe beter. Daarom wil BoekScout graag een podium bieden voor beginnende schrijvers.

Kippenvel
Eerlijk is eerlijk, dat telefoontje dat je eigenlijk niet meer had verwacht met: “we hebben je manuscript met plezier gelezen en willen graag met je verder praten,” is echt verdomd leuk om te krijgen. Evenals de ‘beoordeling’ van iemand die je manuscript tot in de puntjes heeft doorgenomen:

Beoordeling
Na een paardrijrit keert Ewout van Duijvestein terug op zijn slot, en ziet daar tot zijn grote verbazing en ongenoegen een halfnaakte dame op zijn landgoed staan. Zo begint, op verkeerde voet, de voelbare spanning tussen Ewout en Michelle, die jij in je boek uitvoerig uitwerkt. Aan werkelijk alles is gedacht: de diepgang van de personages, de details van hun omgevingen, het verloop van de plots en de heerlijke onverwachte twists. Het is dan ook onmogelijk om je als lezer niet te laten meeslepen, zeker niet omdat je gehele boek is doordrenkt in een zinderende elektriciteit, waarmee je de lezer haast gretig maakt. Waar het bij erotische romans gemakkelijk is om de verhaallijn uit het oog te verliezen, focus jij daar juist enorm op waardoor de sensationele scènes nóg beter tot hun recht komen. Je hebt dan ook een boek geschreven dat voor elke lezer ongetwijfeld oneindig lang had mogen zijn.

Hier kreeg ik gewoon kippenvel van. Daarna was het contract snel getekend. Op 17 januari 2020 komt Liefde of Luchtkasteel? uit. Dat is heel spannend! En ik vind het ook heel interessant om van dichtbij mee te maken wat er allemaal komt kijken bij het uitgeven van een boek.
Ik kan elke beginnende schrijver een uitgeverij als BoekScout aanraden als je de kans wilt benutten om een professioneel ogend boek uit te brengen en – als je geluk hebt – een lezerspubliek op te bouwen. Maar voordat je denkt dat ik de pot met goud aan het eind van de regenboog heb gevonden, is het goed om te weten wat je wel en niet kunt verwachten van een ‘nieuwe’ uitgeverij. Hierover gaat mijn volgende blogpost.

Vorige

Liefde of Luchtkasteel? Een voorproefje

Volgende

Liefde of Luchtkasteel? Kom uit je bubbel!

  1. Herkenbaar verhaal Monica. Ik heb die van mij destijds uit laten geven via Free Musketeers en ja, je eerste roman gedrukt in handen hebben 🤗.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén

%d bloggers liken dit: