De R is van Relax

stressed-at-work-womenSoms lijkt het wel alsof de hele wereld gek wordt. Dan zie ik iedereen als een kip zonder kop rondrennen, op het werk, in het verkeer, in de supermarkt. En ik snap dat wel, het is zo makkelijk je erin mee te laten trekken. Altijd druk, druk, druk. Iedereen verwacht iets van je. De dodelijk  strakke planning die je dagelijkse agenda regeert. Paniek en agressie liggen op de loer.
Ook ik ken ze, heel goed zelfs, van die dagen dat je moe tot in je vingerkootjes in bed kruipt en denkt: Shit morgen weer zo’n dag. Zelfs met hele leuke dingen, of eigenlijk meestal met hele leuke dingen, kan ik mezelf gigantisch voorbij lopen. Toch ben ik er de laatste tijd op gaan letten, omdat de negatieve effecten mijzelf en mijn nabije omgeving toch een beetje de keel uit gingen hangen. Denk aan: vergeetachtigheid, kribbigheid, constant een opgejaagd gevoel hebben en slapeloosheid. En dan heb ik het nog niet eens over de effecten die je aan de buitenkant niet ziet, zoals maagklachten en hoge bloeddruk. Wat ik gedaan heb om mijn leefpatroon weer een beetje in balans te krijgen. Het was een kwestie van controle nemen over de goede dingen en controle loslaten bij de dingen die je toch niet kunt controleren. Een aantal tips:

  1. Bepalen wat je echt belangrijk vindt. In je leven vervul je verschillende rollen, thuis (ouder, echtgenoot, voorzitter van de sportvereniging e.d.) en op je werk. Welke rollen zijn het meest belangrijk voor je? Waar heb je het meeste plezier in c.q. waar krijg je energie van? Waar zie je jezelf over pakweg 5 jaar? Wat wil je bereikt hebben? Het hoeven geen grootse doelen te zijn, maar wel realistische.
  2. af-en-toe-nee-zeggen-2“Nee” leren zeggen. Er worden veel dingen van je gevraagd of verwacht. Als je weet wat je echt belangrijk vindt, dan weet je waar jouw prioriteiten liggen en waar je jouw energie in wilt stoppen. Dat maakt het gemakkelijker om te kiezen wat je wel en niet kunt/gaat doen. “Nee” zeggen tegen iets kan soms best lastig zijn, maar mijn ervaring is dat je beter “nee” kunt zeggen dan “ja” tegen iets wat je achteraf niet waar kunt maken.
  3. Goed is goed genoeg. Ken je de 80/20 regel? Het betekent dat je 80% van het resultaat behaald met 20% van jouw inspanning en de laatste 20% van het resultaat behaalt met 80% van jouw inspanning. Met andere woorden, iets perfect willen doen kost onevenredig veel tijd en inspanning. Dat moet je dus bewaren voor echt uitzonderlijke gevallen. In alle andere gevallen is goed, goed genoeg. Dat leren accepteren en accepteren dat anderen iets op een andere (ook niet perfecte) manier doen, geeft heel veel rust.
  4. Het geluid en de trilfunctie van meldingen op je telefoon uitzetten. Ik geef toe, het is even wennen, maar een aantal keren per dag je mail en berichten checken geeft veel meer rust dan de hele dag onderbroken worden door berichtsignalen waar je toch op wilt gaan reageren.
  5. genieten-van-elk-moment_1405872803-van-evaroe01Niet vergeten af en toe even 5 minuten te genieten van het moment. Het zonnetje dat doorbreekt tijdens je lunchpauze, een lekkere knuffel van je kind of echtgenoot, de zingende merel in je achtertuin, allemaal zaken waar je in de haast niet altijd even bewust bij stilstaat. Terwijl je er intens van zou kunnen genieten, al is het maar 5 minuutjes. Eigenlijk moet je elke dag minstens 1 zo’n genietmomentje hebben of maken.
  6. Gaan sporten of naar buiten gaan. Op mijn haat/liefde verhouding met sporten kom ik in een later blog nog terug, maar niets werkt zo goed om de gedachten in je hoofd te ordenen of om je hoofd leeg te maken dan fysieke inspanning. Het fijnste vind ik een stevige wandeling buiten.
  7. Niet alles zo serieus nemen. Lach :-)! Deze spreekt denk ik wel voor zich. Als je aan het piekeren slaat, lijkt alles 10x zo erg. Probeer te relativeren als dat kan en in oplossingen te denken in plaats van onmogelijkheden. En lach, zolang er nergens brand is en er niemand dood is, valt het waarschijnlijk allemaal nog wel mee.

2016AZChallenge1

Advertenties

2 gedachtes over “De R is van Relax

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s